fredag 30 september 2011

Om betablockerar och pulsträning

Om du tar betablockerare så kommer du inte upp i maxpuls. Du kommer att ha en nedsatt träningsförmåga. Mina efterforskningar visar att man kan träna men att man måste cykla, springa eller liknande längre än normalt.

Musklerna kommer att få arbeta utan syre under en längre tid. Jag kommer att försöka göra fler efterforskningar. Du bör också tänka på att du äter betablockerare när du gör arbetsprov eftersom det kommer att påverka ditt resultat.

Jag har konsulterat läkare om det här och han ordinerade en lägre dos betablockerare och högre dos blodtrycks medicin. Jag rekommenderar att du pratar med din läkare. Min puls var endast 65% av maxpuls som jag borde kommit upp i. Jag tror nu att min träning kommer bli effektivare.

Han sa också att med träning så kommer jag också att sänka mitt blodtryck ytterligare. Vi skulle sedan efter sommaren mäta blodtrycket 24 timmar och se hur det låg över dygnet. Vi mätte upp blodtrycket och det visade sig givetvis vara för högt under natten. Läkaren medicinerade för att motverka det och jag fick tabletter som ska vidga kärlen. Jag tycker nog att jag sover bättre och är mer utvilad.

Jag har remitterats till en sömnklinik för ytterligare utredning. Dessutom också ska jag möta en dietist som kan ge mer information om kost och diet. Allt för att slippa ytterligare Tia eller stroke. Jag använder Active 2 när jag tränar och ser blodtrycket hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar