måndag 24 oktober 2011

DASH diet innebär mer grönsaker...

Jag har börjat äta en kontrollerad DASH diet för att få ner mitt blodtryck. Jag har pratat en del med en dietist och hon förordade en DASH diet, som jag nu börjar införa allt eftersom.

Mitt blodtryck är alltså också under kontroll och jag tycker mig må bättre, vilket ju faktiskt var tanken. Jag måste dock tala med läkaren om min förändring. Dessutom så har mina pruttar börjat lukta av alla grönsaker jag äter...broccoli är ingen höjdare i prutt-form kan jag säga.

Har legat av mig med träningen ett tag men tog tag i det igen. Så jag började också träna idag igen. Det känns bra för lederna att röra på sig igen. Jag gjorde också en kroppscanning och förlorade medvetandet flera gånger.

Uppdatering : Sund.nu om stroke,

Uppdatering 2: DN skriver om LCHF och jag tycker nog att man bör vara försiktig och måttlig. Att minska sitt intag och pasta, ris, potatis är bra. Även att hålla sig borta från snabba kolhydrater som godis och läsk som får oss att bli feta. Att ersätta det med fett och kött är nog så farligt då du äter mycket fett.

Jag tycker min diet är mer sund för min kropp och en varierande diet där du ersätter karbonater med andra karbonater som innehåller lättare och mer vatten som grönsaker. De innehåller också mer mineraler och vitaminer som är viktig i många biologiska processer.

2 kommentarer:

  1. Tack för titten hos mig och ditt tips om frugans blogg. Har varit där inne nu och kikat samt skrivit en liten kommentar. Önskar dig en fin dag // Maria

    SvaraRadera
  2. Då blir hon glad. Alltid lika trevligt att kika in i din lilla hörna.

    SvaraRadera