lördag 26 november 2011

Om Spotify eller Grooveshark

Copyriot har gjort en som jag tycker om än subjektiv men rättvis bedömning. Jag tror att det faktiskt är ganska jämnt mellan Grooveshark eller Spotify. Noterar också att han gillar också Cocteau Twins. Det verkar heller inte vara några lagliga problem som oftast förs upp på tapeten när det gäller Grooveshark.

Varför gillar jag då Grooveshark mer? Anledning är därför du kan inbädda musik om du vill. Dessutom slipper du reklam i den fria versionen. Fördelen med Spotify är att den ofta har mer svensk musik än Grooveshark. Grooveshark har varit Flashbaserat och införde dock html5 nyligen.

När det gäller att lyssna på musik och inte uppta datorns kapacitet är nog den bästa lösningen att ha låtarna inspelade i en mp3 spelare och koppla den till högtalarna. Då tar du inte upp någon kapacitet alls. Det är mer en subjektiv värdering vilken man gillar mest. Det går nog inte att säga vilken som är det bästa utan mer en smaksak som choklad eller vanilj...

Nu kommer även Google Music in på arenan och jag tycker nog att den är litet krånglig. Jag har nog inte riktigt förstått hur man ska använda tjänsten. Den kommer nog antagligen att få det svårt med Spotify men jag tror att antagligen vill Google ha ett kort med i spelet om reklamintäkterna så de kommer satsa stora pengar.

Du kan läsa mer om Groovesharks vara eller inte här . Själv tar jag ingen ståndpunkt då jag anser att man behöver en global lag som överskuggar det hela och man skulle slippa tjafset.

Uppdatering: Du kan importera listor från ditt grooveshark konto till Tinyshark appen och ha det gratis i din telefon men du verkar inte kunna skapa en lista dock ska du kunna spela en låt eller en hel spellista. Du verkar inte heller kunna använda det offline så att du måste ha någon koppling till internet. Det är dock gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar