tisdag 6 december 2011

Hur kan skolan stimulera hjärnans funktioner?

Efter att ha arbetat i skolan en dag så slås jag av hur eleverna understimulerar hjärnan och hamnar i ett apatiskt görande istället för att utmana hjärnan för att skapa ytterligare rum för kunskap. Det handlar mer om en förvaring än om att verkligen skapa en kreativ människa.

På KI har en artikel hur forskning om lärande kan utvecklas och hur det skulle kunna omvärdera det vi har lärt oss. Själv undrar jag om RGRM inte kunde vara bra för att öka koncentrationsförmågan och öka lärandet. Det är definitivt värt att ta reda på det.

Du kan stimulera din hjärna att få en ökad kapacitet (eng). Det verkar som det motoriska och sinnet har väldigt nära anknytning och vår minskning av motoriska aktiviteter i skolan kommer motverka sitt syfte att öka lärandet. Vad jag har lärt mig genom min resa är att hjärnan är plastisk och dess kapacitet kan tränas lika väl som vi tränar vår kropp att bli starkare.

En föreläsning om hjärnans utveckling på UR play.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar