torsdag 16 februari 2012

Ipad + AppleTV som skolredskap

Något som slog mig mitt i natten var hur vi skulle kunna använda Smartboards + iPads, men det verkade redan som man provat det och sprungit på patrull. Jag gjorde litet sökningar och sprang på en artikel om Ipad och AppleTV, som en billig variant av Smartboard.

Det skulle ju lösa alla krångliga inloggningar och man skulle kunna börja sin lektion på en gång. Jag har sett hur lärarna kämpar dagligen med att först få tekniken igång innan lektionen kan börja. Lärarna skulle bli mer rörliga i klassrummet och det skulle bli enklare att bara lämna över iPaden till eleverna som direkt kan interagera med tavlan.

Det finns säkert tekniska nackdelar. Det verkar som projektorerna måste kunna koppla in med HDMI som en spärr. Det borde dock inte vara helt omöjligt att lösa. Jag ser än så länge bara pedagogiska fördelar med lösningen.

ps Vaken mitt i natten efter att ha slocknat efter en test att vara med på konferenser sent på efter middagen. Hoppas jag kan somna om litet inför imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar