fredag 23 mars 2012

Det tragikomiska i att vara fast i ett system...

Idag fick jag min första lön och jag kan säga direkt att jag inte förstod min egen lönespecifikation och varför den ser ut som den gör. Jag är fast i system som inte är gjort för att man ska vara sjuk. Man tycker säkert att det borde vara enklare att vara sjuk men sanningen är att det är helt otroligt komplicerat med olika myndigheter som är inblandade, facket, arbetsgivare.

Det känns som om att arbetsträna är mer en börda som är större än att verkligen arbeta 100%. Det skulle antagligen vara enklare att arbeta 100% än att vara tjänstledig och arbeta gratis som jag gör just nu med alla olika myndigheter som är inblandade. Tro inte att försäkringskassan släpper klorna för även om arbetsförmedlingen är de som är ansvariga så håller försäkringskassan i pengarna.

Meningen är att det ska vara förenklat för myndigheterna snarare för individen som ofta varken vet in eller ut. Så ett tips till alla där ute se till att hålla er friska. Oavsett sjukdom hamnar du i en situation där du springer rakt in i en mur som frågar efter rätt blankett och om du har träffat rätt person på rätt tid och plats. Det är definitivt inte långsökt att prata om en Kafka situation.

Om Kafkas "Processen". Det är precis samma känsla man får när man är sjuk. Du får aldrig veta eller förstå hur all administration egentligen hänger ihop. Allt blir ett absurt virrvarr.


För makten är man bara en siffra i statistiken och har man inte varit sjuk eller liknande förstår man inte hur systemet fungerar bara att det fungerar. Hur är ointressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar