måndag 3 december 2012

Hjärnans rehabiliterings kapacitet och flexibilitet

Hjärnans rehabiliterings kapacitet och flexibilitet. VARJE dag hela tiden så omorganiseras hela hjärnan. Vid en stroke så skadas hjärnan så att du får en skada. Den är inte absolut och du kommer att omorganisera hjärnan för att få snabbaste möjliga väg mellan nätverkspunkterna i hjärnan. Du kommer att bli bättre ju mer tiden går OAVSETT om du tränar.

Du kan förbättra rehabiliteringen genom att mekaniskt röra dig samtidigt som du tränar koncentration och minneskapaciteten. RGRM gör precis det,  Brainworkshop (eller N-back appen) eller Cogmed/Robomemo. Även när du är på facebook eller samtalar med bästa vännen eller bara dansar. VARJE rörelse tränar dig och dina hjärnimpulser att bli bättre. Även om du bara kan blinka ditt ögonlock.

Oavsett din förmåga eller din möjlighet till träning så kommer du att bli bättre. DOCK så med träning och envishet så snabbar du upp den processen. De flesta som jag träffat och mött som har lyckats komma långt i sin rehabilitering har MOTIVATION och ENVISHET.

Jag har det senaste året vistats i min arbetsmiljö. I skolan och skolmatsalen är ingen lek när det gäller stimuli. Om du utsätter dig för olika stimuli kommer du att varje gång att möta de litet bättre nästa gång. Du måste dock vara beredd att vara envis och öka dosen av stimuli långsamt och vara beredd att du kommer att vara trött efter att ha omorganiserat din hjärna.

En sak som jag har lärt mig genom min rehabilitering är att vi har en enormt flexibel resurs i hjärnan och hur vi kan omorganisera den. Du kommer kanske att bli helt bra imorgon men i övermorgon kommer det vara litet bättre och i framtiden kommer du göra saker som du inte trodde var möjliga. (Jag trodde inte jag skulle vara tillbaka i skolan som lärare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar