lördag 19 januari 2013

Vallentuna den "trygga" kommunen

Nyligen så krockade tåget i Kårsta och en person dog, ett par veckor tidigare så krockade tåget också med en lastbil, för ett år sedan blev en elev knivhuggen i skolan och nu för ett par dagar sedan så blev en 14-årig flicka misshandlad i ett garage.

Nyligen gick man ut från kommun och presenterade ett resultat där Vallentuna framstod som en säker kommun. Jag tycker nog inte med händelserna detta år att man kan säga att Vallentuna ens kan räknas till en säker kommun.

Jag känner mig inte osäker när jag vistas i Vallentuna men det händer för mycket i närområdet för att man ska känna sig helt säker. Det hände visserligen saker i Tyresö med men inte i samma utsträckning. Man försökte inte heller framstå som en speciellt säker kommun.

Jag hoppas i alla fall att vi får bättring på antalet gånger som polishelikoptern cirklar över Vallentuna och att vi kan leva våra liv litet tryggare. Vi kommer nog dock inte få ett tryggare samhälle när vi drar in på välfärden och ökar antalet utanför samhället. Mycket kan göras för ett humanare samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar