torsdag 28 mars 2013

Träning av mental trötthet

Efter min stroke 2009 så upplevde jag något som är mental trötthet. Dvs att hjärnan är trött och du kan sova eller vila mängder utan att bli pigg. Det antagligen hjärnan som återhämtar sig och tar längre tid på sig och tar mer kraft.

Det här går att träna bort och upp så att du orkar mer. Det tar både tid och ork, men det är bara att vara envis. Det kommer att bli bättre med tiden eftersom hjärnan hittar nya banor som är kortare och tar därför mindre kraft. Du kan snabba på processen genom att utsätta dig för jobbiga situationer. Se dock till att du har möjlighet att vila efter.

Jag tränade min trötthet genom att vistas på jobbiga platser i början räckte det med att vara på platser med relativt mycket människor som caféer eller liknande. Sedan eftersom jag blev bättre så pressade jag mig mer. Ikea efter löning är en enormt bra träning (det är jobbigt för friska människor). Det är inget man ska börja med men när du blivit tillräckligt bra. Här gäller det bara att prova sig fram.

Du kan också jobba fysiskt parallellt för att det ska bli ännu jobbigare. Fysisk träning funkar precis som vanligt du kommer också att orka mer om du tränar dig fysiskt. Men rör dig inom dina möjligheter. Jag var ute och cyklade alldeles för tidigt. Det ledde till att jag givetvis ramlade och fick ha foten i högläge i två veckor. Så var försiktig eftersom balansen troligtvis också är påverkad. Vattengympa är en bra träning som du själv kan styra hur jobbig den är eftersom det blir jobbigare ju snabbare du kan röra dig. Det är också en suverän avslappning att ligga i vatten och stressa av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar