tisdag 25 juni 2013

Hjärnans plasticitet och länken till vårt psyke

Hjärnan består av länkande neuroner och min praktiska erfarenhet är att om dessa neuroner med deras kopplingar blir skadade så kommer det inte bara påverka våra mekaniska och kognitiva funktioner utan också påverka vårt psyke.

Neuronernas länkning är en del av vad vi kallar för medvetenhet och identitet. Om du skadar funktioner och mekanismer som är vitala för dig som psykisk individ så kommer det att påverka ditt sätt att agera gentemot dina nära och kära. Ditt psyke påverkas. Forskningen säger att 40-50% kommer att drabbas av en depression.

Jag hade redan massor med genomlevda depressioner genom att jag redan är drabbad som SLE patient. Det gjorde det enklare att genomgå ytterligare en depression.

Det är bra att veta att hjärnan hela tiden att förbättra de länkar som du har. Det tar dock tid och kräver en envishet i träning som kommer att förbättra återhämtningen. Hjärnan har en överkapacitet av en anledning och kan komma tillbaka från svåra trauman. Min erfarenhet är att du kan träna på saker som involverar båda sidorna av hjärnan. Så träna varierat och försök vara så aktiv du orkar. Du kommer också behöva massor av vila efter att du har tränat.

Träningen av hjärnan involverar alla saker som du stöter på under ditt dagliga liv. Utmana dig själv för att förbättra ditt liv. Det kan vara spel på Facebook, jonglering, handträning, socialt liv, besöka IKEA och allt du kan komma på som utmanar dina funktioner och tränar dina hjärna. 

Jag har kommit fram till att det är viktigt att du får återkoppling till det du gör så att du vet att du utvecklas. Under hela min rehabilitering så jonglerade jag för att kontrollera hur långt jag hade kommit i min rehabilitering...samtidigt som det också utmanade mig och tränade båda hjärnhalvorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar