onsdag 7 augusti 2013

Ät en stadig frukost för att förhindra fetma och sjukdom

När jag tänker på det har jag faktiskt ökat mitt intag av frukost genom att ändra mina frukostvanor delvis genom att äta en smoothie får jag i mig ca 3 dl havregryn som gör att jag står mig ganska bra. Ny forskning visar att en ordentlig frukost minskar fetma och risken för sjukdomar.

Jag har dessutom ändrat min diet till en enkel DASH diet som är enkel att följa. Jag äter helt enkelt mer grönsaker och mindre pasta/potatis samt kött/fisk. Det gäller att öka intaget av vegetarisk kost eftersom min rörelse har minskat. Dieter diskuteras i media. Ska man köra LCHF eller den ny 2:5 dieten.

Oavsett vilken diet man har är det viktigt att äta variationsrikt. Jag tror inte på att slopa något av de viktiga näringsämnena, Vi behöver litet av varje för att få kroppen att funka bra. Om vi slopar kolhydrater helt så kommer hjärnan att fungera sämre. Om vi slopar vitaminer kommer vi att få andra bristsjukdomar.

Uppdatering: Det jämnar ut insulinet så att man inte får lika stora förändringar i blodsockret. Sådana förändringar kan skapa ett högt blodtryck. Undrar om det inte är det som jag känner av och får ett förbättrat blodtryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar