lördag 10 augusti 2013

Hur kan man tro på en bok som översatts av en översättning ordagrant ?

Jehova´s vittnen var förbi och diskuterade bibeln. Det som slår mig är att det är litet som att förstå vad google translate översätter i två led. Det kommer antagligen att bli en hel del mumbo jumbo och gallimatias.

Det är alltid intressant att prata med människor som försöker leva sina liv efter en bok. Det är litet svårt att tro att livet kommer med en manual. Jag är troende taoist och det handlar mer eller mindre om en sak. Lev livet och njut. Det är knasigt att tro att inte varje dag är värdefull. Varje ögonblick värd din närvaro.

Har man dessutom varit så nära döden som jag har varit börjar man uppskatta dofterna, värmen, kylan och allt vi har omkring dig. Lao Tse skrev visserligen Daodejing med en massa aforismer. Jag tycker dock att det är minst lika viktigt att ta till sig erfarenheterna man har i livet. Det är av livet du lär dig inte för.

Det viktigaste jag har lärt mig är att njuta och ha kul så länge man kan. Förr eller senare kommer du råka illa ut ändå. Andas och rid oxen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar