söndag 4 augusti 2013

Om att grupper som kostar samhället betalar mer i skatt

Jag är nu sjukpensionär och tvingas därför att betala mer i skatt än en lönearbetare. Jag har kostat samhället mer och "betalar" mer i skatt. Det vore ju konstigt om det vore tvärtom om jag som kostat mest skulle betala minst i skatt.

Litet kluven här i frågan. Egentligen borde väl vi som är sjukpensionärer inte betala skatt. Pengarna kommer ju ändå ifrån samhället ju. Det är litet som att vi får pengar från samhället som de sedan tar tillbaka. Väldigt konstigt är det dock.

Fast jag vet inte om jag tycker det är orättvist. Jag vet att jag har kostat samhället enorma summor pengar och givetvis försöker jag vara med och hjälpa till samhället genom att arbeta 50%. Jag vet inte om jag tycker det är orättvist att man ger litet mindre till de som har kostat mest. Det är ett konstigt system att ge först för att sedan ta tillbaka. Det är som att ge lillebror en Snickers och samtidigt ta en tugga av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar