söndag 1 december 2013

MP och skolan

Något som slog mig idag när jag läste skolvärlden är att jag inte ens vet vem som är MPs talesman i skolfrågor. Om miljöpartiet är menar allvar med att ta upp skolfrågan som en valfråga så bör man skjuta fram sin talesman betydligt mer än vad man har gjort.

Jag som miljöpartist vet inte ens vem som är talesman i skolfrågor. Här bör man prioritera om. Man har profilerat sig med frågan via Fridolin via media ett flertal gånger och till och med setts med de olika fackpamparna. Vi äger bollen men vi måste skjuta mål också om vi är allvarliga.

I veckan var jag med om en katastrofal lektion med en 7a där tekniken inte fungerade. Det tog helt enkelt hela lektionen att logga in och kunna använda datorerna. Det är inte meningsfullt. Teknikkunnandet bland lärarna har de senaste åren höjts och deras kunskap är ok. Den är inte tillräcklig men helt okej. Nu börjar man använda smartboards som ett verktyg och använda den för pedagogiska finesser.

Stockholms stad behöver tänka om när det gäller att öppna upp miljöerna så att det inte är för invecklat tekniskt. Det ska inte behöva ta en hel lektion till att logga in då har man misslyckats tekniskt. Vi behöver också använda elevernas mobiler i undervisningen som ett verktyg. Om man hade haft ett trådlöst nätverk så hade katastrofen undvikits och eleverna kunde helt enkelt använt telefonerna i undervisningen. Jag har också studerat andelen som har telefoner och den närmar sig 100%. Det är fånigt att inte använda telefonerna som ett verktyg.

Exempelvis kan man använda Ingress för att koppla den virtuella verkligheten med den verklighet som vi lever i och får de att upptäcka kulturella höjdpunkter som vi annars blundar för. Det är bara ett exempel som telefonerna skulle kunna användas till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar