fredag 27 juni 2014

Tabu att kontakta psykolog eller äta "lyckopiller"

Det börjar bli väldigt vanligt att vi tar och kommer att vara tvugna att kontakta en psykolog för att få ordning på pusselbitarna i vårt liv. Om du dessutom lider av sviterna av en stroke så har du säkerligen en depression eller är allmänt nedstämd. Du kan också ha problem med humörsvängningar. Jag själv skrattade vid fel tillfällen vilket i början kan tyckas roligt men i längden är förödande.

När vi har stopp i avloppet så ringer vi snabbt en rörmokare för vad händer annars jo avloppet kommer att flöda över och vi kan få en översvämning och vattenskador. Det är samma med psyket om vi inte tar hand om ett "stopp" så kommer det att "rinna" över och vi kommer få långt större besvär än vad vi hade från början.

Samma sak är att vi kan testa själva med en propplösare om vi har stopp i avloppet. Stoppet löses upp och vi har löst problemet och det rinner på som vanligt.  Det är litet krångligare med "lyckopiller" eftersom de stabiliserar en obalans i signalsystemet så att vi inte får så höga toppar eller så djupa dalar.

There is no path to happiness. Happiness is the path. - Buddha

Därför tycker inte jag det är någon bra lösning eftersom det inte löser själva problemet det bara tar udden av det. Så samtidigt när du äter "lyckopiller" bör du försöka reda ut "stoppet" eller orsakerna till din depression. För mig var det ganska enkelt eftersom min sorg var förlusten av min identitet och yrkesroll. Väl tillbaka som lärare så fick jag tillbaka mitt sociala liv och glädjen igen.

Det gäller att se lyckan i varje liten sak istället för att förstora det negativa. Mindfulness är det som har minskat stressen för mig och jag möter vardagen med större förståelse.

Det är viktigt att vi inte gör det större än vad det är. Har man problem med hjärnan så är det viktigt att man försöker fixa det som är problemet.

Om lyckopiller skriver man på wikipedia så här och jag tycker också det är en bra förklaringsmodell man kan förstå :

Benämningen "lyckopiller" är mycket missvisande och har gett en felaktig bild av behandlingskrävande depression på grund av att medlen inte framkallar någon lycka vare sig till deprimerade eller icke deprimerade personer. Antidepressiva medel är till för att återställa en kemisk obalans i hjärnan och producerar således ingen lycka, däremot ger de energi och kraft till att kunna återgå till det normala livet och fungerar som en krycka för en kliniskt deprimerad patient vid korrekt dosering och gott svar på behandlingen. Detta gäller alla antidepressiva medel oavsett typ.  Ur: Selektiva serotoninåterupptagshämmare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar