måndag 7 juli 2014

En giftfri miljö på våra daghem handlar om kunskap

Jag upptäckte att min dotter har pysslat med kretskort. Problemet är att lödning innebär ofta att man använder bly vilket är ett giftigt ämne som man försöker fasa ut. Det här handlar om att man på daghem och skolor använder det man får tag på i uttjänta datorer.

Här är det viktigt att vi som politiker tar kraftfullt motstånd och försöker begränsa användningen. Här gäller det att man utbildar personal och utför kontroller. Vi måste sluta använda miljöfarliga komponenter i vår elektronik. Det har man idag säkert gjort men att de delar som hamnar på dagis kan vara flera år gamla och därför innehålla bland annat bly.

Vi kommer fortfarande i kontakt med olika gifter i vår vardag och det här måste vi minimera. Jag vill i alla fall inte att min dotter ska leka med miljögifter helt ovetande.

Gammal elektronik ska man kasta. Det finns även olika plastleksaker som är olämpliga. Jag kommer att tala med dagispersonalen så att inte fler blir exponerade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar