onsdag 27 augusti 2014

Minskningen av gymnastik i skolan har att göra med de dåliga resultat vi får nu

Jag undrar hur politikerna har missat att rörelse och motion gör oss smartare. Vi får en större koncentration och fokus. Jag misstänker att sänkningen av antalet gymnastik timmar i skolan i och med LPO94 har att göra med de dåliga resultat man nu står med.

Du kommer också få mer koncentration och fokus i skolan med mindre stök och bök. Jag tror att regelbunden rörelse stimulerar hjärnan i och med att vi får mer blod till hjärnan. Jag ser alldeles för många stilla sittande barn i korridorerna med mobiltelefonerna.

Här måste vi vuxna ge barnen en anledning till rörelse och det behöver inte vara jättemycket så länge det är regelbundet. Jag ser hur bra mina små korta löpturer är. En kort intensiv belastning av hjärtat tränar det. En bättre blodcirkulation kommer att höja resultaten.

Betyg i ordning och uppförande kommer inte gå till botten med anledningen till varför det är rörigt i skolan. För att få mindre rörigt så behöver vi nog en regelbunden motion och rörelse i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar