fredag 21 september 2012

Om SLE och stress

Det verkar som det för oss med SLE att stress är direkt farligt eftersom det i sig kan skapa skov. På sidan för Lupus foundation står det att man inte vet om det skapar skov men att många patienter upplever det så. Vilken forskning de stöder sig på vet jag inte. Det verkar också som om stressen i sig är det som skapar tröttheten som vi patienter upplever. Jag gissar att kroppen blir trött av den höga dosen stresshormoner.

Det är alltså viktigare att undvika stress för att inte skapa stress i kroppen. DN har en bra artikel med tips om hur du undviker stress. Själv gör jag mindfulness övningar i vardagen och tycker det är mycket effektivt. Det är också vetenskapligt underbyggt och man har gjort studier på det både här i Sverige och i USA.

Jag äter en banan-smoothie varje morgon och jag blandar i blåbär/hallon eller kakao för att få i mig antioxidanter. Det är också avstressande eftersom det är tidssparande, gott och näringsrikt. Jag har dessutom varit tvungen att byta diet där jag äter en DASH-diet. Eftersom mitt höga blodtryck är en riskfaktor till stroke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar